Druvpressning och språklektioner


I morse gick Hasse över till grannen Antonio för att hjälpa till med druvpressningen. Det är en hel del som ska pressas och tömmas över i tankar och träfat, totalt blir det en sådär 2000L så dom hade att göra.

1000L-tanken fylls

Pressning pågår

Under tiden for jag och hälsade på valpen och för att lämna en säck valpfoder. Vi får inte betala något för valpen så det minsta vi kan göra är att bistå med föda till de små. Vi gick en liten promenad med dom och tog en fika på ett café tillsammans med valparna och tiken.

Myyys

Valparna upptäcker att diken är något man ramlar ner i

När jag kom tillbaka så bjöd grannen på lunch, jättegod kålsoppa av något slag med kött och korv man skulle ha till. Det låg några konstiga saker på köttfatet och det visade sig vara grisöron men de hoppade vi över.
När dom fick klart för sig att det är högst osäkert med skolan gick ena dottern och letade reda på fler ställen där man kan lära sig portugisiska. Visserligen får man betala för det men det lär inte vara några hiskeliga summor och det är det värt då vi vill lära oss språket. Dessutom satte dom själva igång med språklektioner för oss, så nu har vi lärt oss flera nya ord. Yngsta dottern läser engelska i skolan men har ingen att praktisera språket på så hon vågar inte prata så vi sa att hon kan lära oss portugisiska och vi kan praktisera engelskan med henne, vi får se om det blir något av med det.
Ibland blir det riktigt knasig. Antonio stod med armarna ner i druvkaret och sa något ord och pekade åt ryggen till. Aha! tänkte jag, det kliar på ryggen så jag gick fram och började klia honom. Då skrattade han och pekade på en reva i skjortan! Det var den han pratade om, och gissa att dom hade kul åt det.
Efter lunchen tog grannen med sig oss till ett café som vi aldrig sett i grannbyn eftersom det låg lite gömt inne i byn. Det visade sig att halva släkten jobbade eller bara var där och våra språklektioner fortsatte. Det var väldigt trevligt med mycket skratt och stoj.


Hasse fortsatte ösa druvor och kånka vin medan jag gick hem och började packa upp köket. Herregud vad grejer vi har med oss! Fattar inte hur vi fick plats med allt i lilla Enskede. Även om skåpen är höga och många undrar jag om vi verkligen kommer får plats med allt och kommer vi verkligen ha användning för alla grejer? Å andra sidan ska vi ju utrusta det nedre köket för B&B / självhushåll så det går nog.
Frampå eftermiddagen började jag undra om Hasse flyttat till grannen så jag gick dit för att påminna om att vi borde åka till Tomar och betala alla gråvaror. Där satt hela gänget och åt på ett grishuvud! Det låg där med tänder och ögon kvar, inte min melodi precis men Hasse är lite tuffare så han käkade på.
Det är lite annorlunda mattraditioner än vad vi är vana vid. På Continente (matvaruhuset) kan man köpa vakuumförpackade hela spädgrisar, vilket i mina ögon är makabert och den avdelningen undviks nogsamt.

Kissekatt som jagar hos oss varje morgon

Mysko kryp


Kommentarer

Anonym sa…
Va kul att få se ett foto på dig! Annars är det "bara" Hasse eftersom du står bakom kameran. Jättegoa valpar!
Agneta
Tycker också att det var trevligt att få se dig!
Vilka ljuvliga små valpar. Har förstått att ni tänker ta en av dem. Då längtar ni säkert ännu mera efter varje träff!

Ha ha, jag är inte så´n linslus som Hasse, så det blir inte så ofta.

Ja vi ska ta den helsvarta valpen, om det nu syns vilken som är helsvart. På Lördag eller Söndag ska vi till hundhägnet och vem vet vad vi hittar där :-)

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag