Valpar som upprör och shopping


Eftersom det är fredag vistades jag på hägnet idag. Innan det var dags att åka dit gjorde vi ett besök på fredagsmarknaden där vi ekiperade oss lite grann samt inhandlade en riktigt gosig filt eller vad man nu ska kalla det, luddig är den i alla fall. Hasse fick sig en snygg tröja och jag fick ett par lättare ”kängor” gjorda här i Portugal i skinn med sydda sulor och allt, inget fusk här inte.
De flesta människorna här är väldigt propert klädda så vi känner oss lite sunkiga med våra skitiga jympadojjor och luggslitna kollegetröjor, så vi tycker det är dags att uppgradera garderoberna lite grann.

Hasse som mannekäng

ASWAVF = En hälsning från Otto som gärna hjälper mig att skriva  :-) Han lyckades till och med att programmera om tangentbordet så när jag tröck på ä blev det ett , och tröck jag på ´ så blev det =  Fattade inte hur han lyckades med det och jag lyckades inte klura ut hur man åteställde tangentbordet så det fick bli en omstart av hela datorn. Tekniken är underbar när man begriper sig på den.

Tillbaka till hägnet. I dag kom en väldigt proper kvinna och lämnade tre stycken valpar. Hon kelade och gosade med dom och hade till och med namn på dem så det var inga hittehundar precis och tiken var kvar i bilen.
Det som gör mig så upprörd är oansvarigheten. Istället för att sterilisera sin tik låter dom en massa valpar komma till världen som de sedan bara dumpar på hägnet och låter dem gå ett ovisst öde till mötes. Risken är stor att de blir kedjade vid i bästa fall en koja någonstan eller så hamnar dom någonstans där de snart blir utslängda för att de inte är små och söta längre för att förmodligen hamna på hägnet igen.. Om ett par månader kommer det vara samma visa igen: nya valpar som dumpas.
Måste säga att jag beundrar Carmen som jobbar där varje dag, det är ett tungt arbete med rengöring, omplåstring och utfodring. Jag är totalt leabruten efter en dag på hägnet, ont i ben, armar, fötter och för att inte tala om ryggen. Undrar just hur hon känner sig efter en dag.

En av favoritvovvarna, så kelen och go´

En av valpavdelningarna, i denna finns tikarna med

Hasse han har fortsatt att frigöra våra olivträd från alla rotskott. Undrar om det blir en bättre skörd nästa år då det inte kommer finnas dessa rotskott som själ näring och när träden är lite ansade.

Ibland är han rar Hasse, denna låg på bordet när jag kom hem

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.


Kommentarer

De människor, som handskas så där med sina djur, har förmodligen mycket svårt att känna empati överhuvudtaget. Man blir så upprörd!
det gör såå ont i hjärtat med alla dessa gossiga hundar.. du hade en bild i ett tidigare inlägg på en liten ruggig sak,, jag lovar hade vi inte hundstopp så hade den suttit på ett plan hit nu.. Om man bara kunde,,,!!!
Kan inte annat än hålla med er båda! Man får verkligen stålsätta sig för att inte ta med alla hem.
/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag