Coffe-morning, skola och tonårs-hund


Dags igen för månadens Coffe-morning. I dag for jag själv och Hasse for till skolan för han ville inte missa en lektion. I dag var där ovanligt mycket folk och vi höll till inomhus för det var lite regnigt ute.

Galao som jag brukar dricka, mycket mjölk och lite kaffe, en Kaffe latte mao

Det blev mycket hägnprat, fler och fler engagerar sig vilket är underbart. Det behövdes tydligen bara att en satte igång, det har blivit lite snöbollseffekt. Vi pratade om fler sätt att hjälpa till, bland annat ska det vara marknad i stadsparken i Mars där vi ska vara med och sälja lite allt möjligt. Jag kommer vara där med mina tvålar och salvor, samtidigt är det lite promotion för dom så det blir två flugor i en smäll. Och jag kommer få hjälp med hemsidan, att författa texter och vad mer det nu kan tänkas bli.
Portugisisk översättare har vi också hittat så att Carmen slipper jobba ännu mer. Hon erbjöd sig att översätta men jag tycker hon har nog med jobb ändå och hon ska dessutom lägga in alla hundar på sidan så hon har det hon gör som dom säger i Jämtland.

Anneli Nilsson har donerat pengar till hundbäddar som jag inhandlade och levererade idag.

Jag har skapat en web-butik genom Amazon där hägnet får procent på alla köp som görs genom den. Så har ni funderingar på att shoppa på Amazon så gå gärna genom http://astore.amazon.co.uk/tomarshelter-21 så hjälper ni hundarna samtidigt :-)

Hasse kom hem efter dagens lektion helt förvirrad. Nu går allt i en rasande takt och våra arma huvuden hinner inte riktigt med. Läraren går igenom ett verb och dess varianter som vi får 3 minuter att memorera, sen görs 5-6 uppgifter på dom för att sedan hoppa vidare till nästa verb.
Det hade åtminstone blivit lite lugnare i klassrummet idag efter att Hasse bad de pratglada och högljudda klasskamraterna att lugna ner sig.

Utsikt över Tomar

"Lilla" Otto börjar bli riktigt jobbig. I morse när jag plockade ur diskmaskinen var han i vägen hela tiden. Jag ledsnade och sa i från på skarpen, och det hjälpte till och med under morgonpromenaden som jag fick göra själv eftersom Hasse redan farit till skolan. Normalt brukar det vara cirkus de första hundratalet metrarna men idag skötte han sig exemplariskt från första steget!
Nu ligger hela högen utspridda och sover så sött medan Hasse tittar på fotboll.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.


Kommentarer

Anonym sa…
Hej igen! Känner igen mig i tragglandet med verben! Har dock insett min begränsning och valt att fokusera på ett par stycken som jag lär mig i både presens och PPS. Verbet TER (har)är ett bra ord att börja lära sig. Mycket användbart i många sammanhang. Man kan berätta om sådant man själv har eller fråga efter saker. Ett annat ord är QUERER (vilja). Vad jag vill/vill ha eller vad någon annan vill eller vill ha. Kan låta löjligt låg nivå att börja på men vi som kämpar med de portugusks verben ver bättre :) /Ulla
Återigen full av beundran över allt ni gör! Det måste vara roligt att känna att man växer in i det nya landet!
Glad att jag inte behöver traggla verb! ;-)
Ulla - Smart! Jag tror jag hänger med på din linje. Det är en tillräcklig nivå för mina språklärartalanger :-)

Märit - Ju mer man lär sig och ju fler man lär känna desto roligare är det. Till och med att lära sig verben kan vara kul om och när de fastnar :-)

/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag