Drama och olivoljan klar


Vilket drama det varit igår på Cedar Centre. Clarissa, åsnan som ser ut som en hängmatta, hade velat gå in i husdelen där fåren bor och halkat så att hon ramlade och svimmade/blev medvetslös. Barry hittade henne på morgonkvisten och var redo att avliva henne men Lorraine bad honom vänta på veterinären som var på väg för att sterilisera några hundar. Som tur var hade hon sitt nya fina täcke på så hon höll sig i alla fall varm.
Veterinären och några fler kom och de lyckades lyfta upp henne och baxa in henne i stallet där de gjorde en hängmatta så att hon skulle hålla sig på benen. Hon hade slagit i rejält så hon har en stor bula över ena ögat som de behandlade med is igår och jag fortsatte med det idag.

Hon äter samtidigt som hon står i sin hängmatta och det är glädjande

På eftermiddagen var hon så stadig så vi kunde ta bort vaggan. Hon hade börjat gå omkring och hängmattan hamnade framför bakbenen och hade hon ramlat eller försökt lägga sig ner i det läget hade det varit katastrof så det var säkrare att frigöra henne.
Stackars krake.

Vi hann med hundpromenader också. Alla kastade de sig över det färska gräset som kossor å grönbete. Gott gott

Barry blev lite trött på mig veckan som var. Åsnorna behöver få sina tänder genomgångna och raspade men han glömmer hela tiden att kontakta den veterinär som kan göra det. Jag lovade att maila honom varje dag tills han meddelade mig att han hade kontaktat veterinären, så det blev ett mail varje kväll. Han har nu kontaktat veterinären som håller till i Porto just nu men han har lovat att komma i December. Ibland lönar det sig att tjata.

Hasse var iväg och hämtade olivoljan idag. 25L blev det den här gången. Mer än vi kommer äta upp så vi får väl förpacka den lite fint och sälja till våra gäster och besökare. Tur också att det är bra hållbarhet på oljan. Grannen har tre år gammal olja som är helt perfekt, bara man förvarar den så håller den.

Vår egen olivolja

Den här oljan från första pressningen (virgin oil) vill jag inte använda till mina tvålar, tycker det inte blir lika bra tvålar av den. Det måste vara en "sämre" kvalité, Grade A, för att det ska funka bra vid tvåltillverkning så den får jag köpa lite senare då de pressat all virgin oil färdigt.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.


Kommentarer

Åse Rexius sa…
Ååååh egen olja, vilken dröm. Jag sätter gärna upp mig på kundlistan.

Stackars lilla åsna. Tur att ni finns där och kan hjälpa dem.

Kram

Åse

Ps inget hört ännu
Du är "uppsatt" :-)
Gud så frustrerande att de aldrig kan hålla ord! Men det är Portugal i ett nötskal :-(
Ha det så gott och hoppas på resultat
Kram
/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag