Oliver och jag är lite kaxig


Idag tog vi i tu med våra egna olivträd. Än så länge nöjer vi oss med att plocka från grenarna som Hasse tuktar träden från. Vi samlade ihop alla på ett ställer så vi slapp flytta omkring nätet. Dagens skörd bleb omkring 80 kg som kommer ge ca 8L olja. Nu på kvällen ringde de från oljepresseriet och sa att förra omgången är klar att hämtas så imorgon kommer vi ha ca 27L egen olivolja hemma. Det ska bli spännande och se hur den är.

Bra sätt att skydda händerna med silvertejp när man repar oliver. Handskar är så svårt att jobba med

På kvällningen for vi till Tomar och inmundigade lite kinamat. Mycket prisvärt. Hasse tog en förrätt, 2 huvudrätter, 2 efterrätter, 2 kaffe och 2 öl gick på 24,30€, ung 220:-. Gott var det och dessutom orkade jag inte allt så det fick bli en doggybag = middag i morgon för mig också.

En liten present fick vi med oss hem från kinarestaurangen också

På vägen in till Tomar kollade Hasse dieselförbrukningen på bilen. Den har gått ner till 4.6 dl per mil. En annan tar ju åt sig äran för det är jag som mest använt bilen på sista tiden, så nu får Hasse sluta gnälla på hur jag kör :-)

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.

Kommentarer

Åse Rexius sa…
Oj vad gott med egen olivolja. Då kanske man kan få köpa en lite eller tå när vi kommer ner.

Idag tar Camaran beslutet angående vår vingård. I så fall åker vi ner 30/11, alltså nu på lördag för att signa. nu måste vi hitta flygbiljetter också. I så fall, om och men ni vet.

Åse
Så roligt att få smaka sin egen olivolja. Nu måste du se till att använda den också. Antar att den inte håller sig hur länge som helst eller är den som lingonen, som har någon form av bensoesyra, som gör att den håller länge. Varför inte använda "kammen" som Ingemar gjorde när han plockade oliverna :)
Kram på er.
Unknown sa…
Åse - Självklart får ni köpa olja, till och med jag tycker den blev riktig god.
Håller tummarna att dom får tummen ur ändan någon gång och att det händer något. NU!
Kram och vi ses snart hoppas jag

Maggan o Ingemar - Tror nog hållbarheten är mer åt lingonhållet. Grannen har olivolja som är tre år och den är helt felfri. Bara den förvaras rätt så.
Jag tycker dom där krattorna är jobbiga att jobba med, använder hellre händerna det går både fortare och smidigare. Och då är det tur att man har silvertejp. Vad skulle livet vara utan silvertejp och balsnören?
Kram och se till att köra försiktigt

/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag