Länge sen...


Det är ett tag sen jag skrev på bloggen nu. Har inte haft riktigt med energi men den börjar komma tillbaka nu. Det är aldrig roligt att bryta upp men ibland måste man för att återfinna glädjen i livet.

Jag har hyrt en liten quinta (gård) utanför Caldas da Rainha där jag nu bor med mina små vänner Duro, Rufus och Vilda. Det är ett litet hus med tre yttepytte sovrum, ett yttepytte vardagsrum och ett hyfsat stort kök. Lite primitivt är det men jag älskar stället. Här finns eget vatten som kommer till kranarna med självtryck, inget vidare tryck så dusch funkar inte, en sådan behöver lite mer tryck. Pappa hade med sig en campingdusch när han kom så nu kan jag duscha och hålla mig ren. Letade med ljus och lykta efter en sådan här i Portugal men det gick inte att finna, konstigt egentligen, det borde ju finnas med tanke på att så många ställen fortfarande är väldigt omoderna.

Huset innan tvätt och färg

Här har det tvättats och halva huset målat

Vidare finns här ett stort garage, ett utrymme där det slaktades en gång i tiden som pappa och jag fixat till lite så det blev en kombinerad tvättstuga och förvaring för alla mina tvålgrejer. Nu är allt för tvåleriet på ett och samma ställe och jag hade ingen aning att det var så mycket. Tidigare har jag haft allt på lite olika ställen så det var ett himla springande när man skulle göra något.
Här finns också djurstallar, men dom får vara tomma, det får räcka med hundarna. Hela stället omges av mur och väggar så hundarna kan springa lösa och det är skönt, även om dom inte rör sig i onödan de lata rackarna.

Gårdsplan före och efter tvätt, det blev så mycket ljusare

Pappa på gång att laga en spricka

Till stället hör även en stor persikoodling, men den tackade jag nej till. Eländet ska ju skötas, träd klippas, gräset tuktas och framför allt ska frukten säljas vilket görs på marknaden. Ägaren tar hand om träden men jag kommer hjälpa till med skörden och får då en massa persikor. Vad man nu kan göra mer än persikomarmelad, någon som har tips tro?

Jag fick hyra quintan väldigt billigt (220 ) mot att jag fixade till lite, laga lite sprickor och måla. Pappa har varit här i tre veckor och hjälpt mig med sånt jag inte riktigt visste hur man gjorde. Förutom hjälpen jag fått så var det så mysigt att få rå om honom alldeles själv. Det var inte bara jobb, vi latade oss en del också, gick på marknader och besökte chokladfestivalen i Obidos. Och så spelade vi kort vilket inte var helt lätt. Att hitta en kortlek här visade sig inte vara så lätt. Den första vi hittade var i tunn plast (man vet ju inte hur den ser ut förrän man packat upp den) och gick inte att blanda. Den andra vi hittade var lite styvare men funkade inte att blanda heller så nu står en Öbergs kortlek på önskelistan till nästa gång han kommer.

Kvalitetstid

Har börjat en ny skola, och denna är bra. Inte bara en massa tragglande med verb. Här får man verkligen träna språket, läsa, prata och skriva. Något vi aldrig fick göra i förra skolan. Jag har lärt mig mer på de få gånger (mycket lov har det varit) jag varit där än vad jag lärde mig under tre terminer i förra skolan. Så hopp finns att jag en dag ska kunna prata hjälplig portugisiska.

Eucalyptys med blomma och knopp

Just nu kör jag med dongel för att komma ut på nätet. det funkar sisådär, skypa går hur bra som helst, inte ett enda avbrott men att surfa funkar inte, den kopplar ner sig hela tiden. Har klagat och bytt alla möjliga saker men har gett upp. Jag har beställt adsl-bredband och för att ha det måste man ju ha telefon vilket är en historia för sig. Dom kom hit för att installera, killen tittar runt, kliar sig i skallen och säger att "Det finns ju ingen ledning eller telefonstolpar här. Jag säger till om det och dom kommer nog på Lördag" Det är länge sen nu. De ringer ett par gånger i veckan och vill komma och installera, men det går inte säger jag, det finns inga stolpar. Okej, vi lägger in en arbetsorder om det blir svaret. Sist var tjejen så envis och sa att det är nog bara att jag inte ser stolparna så hon skickade hit en installatör som upptäckte - Gissa vad! Inga stolpar och ingen ledning. -jag säger till så kommer dom nog på Lördag. Men han glömde säga vilken Lördag. Tålamod krävs.

Persikoträd i långa rader

Dessa söta blommor ska bli persikor

Sista Söndagen varje månad är det eftermiddags-jazzuppträdande på storhotellet i stan. Dit kommer alla möjliga människor däribland Tina som var med och volonterade i Tomarhägnet. Inte för att jag är ett så stort fan av jazz men det är kul att träffa Tina, det blir inte så ofta då hon bor kvar utanför Tomar. Det är i och för sig inte så långt dit, ca 8 mil men det tar närmare två timmar att åka om man nu inte vill åka på de dyra betalvägarna.

Tina med jazzbandet i bakgrundet, det blev visst lite suddigt

Det här blev långt så jag får fortsätta i morgon. Ska försöka skriva lite varje dag nu.

Skriv gärna en kommentar, alltid roligt att få


Kommentarer

Paula sa…
Oh, vännen! Så härligt att få lite livstecken från dig :) Spännande med det nya stället och tänk att få rå om sin far som du fått <3 Nä vi måste skypa snart så det blir lite skvaller o smatter!
Åh vad kul att höra ifrån dig igen. Så spännande med ny bostad, nu måste jag bara se var den orten ligger, kan bli lite marigt då kartan snart är bara lösa blad :) Skönt att höra att du haft hjälp av din pappa och att du är på G igen. Sköt om dig
Stor KRAM
Maud sa…
Det ser jättemysigt ut. Där kommer du och hundarna trivas. Och vill du tjäna lite extra pengar så vet du vad du ska göra. Importera campingduschar och kortlekar och sälj i Portugal :)
Anneli (Hilda) sa…
Vilket mysigt ställe . Ha det gott.
Anonym sa…
Hej Annelie! Jättekul att höra ifrån dig igen. Huset ser jättemysigt ut. Kram till dig och hundarna.
Agneta & Robi
Paula - Ja det måste vi, vi får snacka ihop oss om en tid

Maggan o Ingemar - Caldas ligger inte långt från Nazaré där ni säkert varit. Om inte annat får jag skicka koordinaterna :-)

Maud - Smart tänkt, tack för tipset :-) och vi trivs som bara den

Anneli - Lite primitivt men ack så mysigt

Agneta & Robi - Vi kramar tillbaka och hundarna hälsar vov vov till Robi

Ha det så bra alla och kram på er
Anonym sa…
Gött, MVH Åke i Götet.

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag