Fisk och färgråd


I morse kom Åse med sin Herman och Rufus som för tillfället håller Herman sällskap och vi gick på en lång härlig promenad. Runt vingården finns inte så många promenadvägar och på de flesta sitter hundar fastkedjade eller så springer de lösa och ställer till besvär alltså tog hon med sina vänner hit och vi fick alla en skön tur både i skog, genom byar och längs floden.


Bara 10 minuter härifrån har jag en flod med en fin väg längsefter (finns det ett sån´t ord?). I floden finns massvis med fisk och de har lekt som galningar ett tag. Häromdagen när jag gick så väste det i vassen. Det lät ungefär som svanar när man kommer för nära så jag tänkte att det var några fåglar som försökte skrämma oss. Men det var fiskarna! De hoppade och for så det lät som om det slog vågor mot stranden, de "vänslades"  över vattenytan eller vad de nu gjorde, och stora var de. Undrar just vad det kan vara för fisk. Duro ville gå ut i vattnet men det fick han inte, jag blev orolig att han skulle bli biten av dom.
Jag försökte filma med telefon och det blev inte så bra, hundarna ryckte hela tiden och ville fram så filmen blev lite skakig men man får en aning om hur det var i alla fall.
Jag hade tänkt visa Åse skådespelet men dom hade slutat leka, allt var lugnt och fridfullt. Det får bli en uppvisning nästa år.



På vägen hem såg vi en hel parad med traktorer som kom körande, de tutade och hade sig, en del körde runt runt på bron. Kanske det var någon slags 1:a firande?

Lång rad med traktorer, tyvärr stod vi en bit ifrån

Rufus bor för tillfället hos Åse där han får lite lugn och ro och håller som sagt Herman sällskap tills hans kompisar kommer ner i Maj. Han har varit lite olycklig på sistone, Duro är en riktig tjurgubbe och har hållt på och fräst åt Rufus så han är glad att få komma bort lite. Bra för Duro också som nu blir jätteglad när han träffar Rufus, han inser nog att han saknar sin kompis.

Har fortsatt med målningen av framsidan av huset. Det blir så bra om man får säga det själv. MEN, återigen har jag beslutsångest. Jag kan inte bestämma mig om två detaljer ska vara gula, vita eller ockra. Snälla kära läsare, ge mig lite hjälp på traven.

Ska det vara gult, vitt eller ockra på kanten vid pilen? Väggen "bakom" kommer bli vitkalkad

Och hur ska jag göra på "gasolhuset"? Sidorna är gula

Så här blev det, lite skillnad va? Nu är det så ljust och fint. Det ska målas med ockra en gång till. Sockeln på vänster sida ska bli ockra den också men först måste hyresvärden fixa en vattenläcka.





Skriv gärna en kommentar, alltid roligt att få


Kommentarer

Anonym sa…
Fint Annelie

Jag tycker nog att gult följer lite av resten och blir finare än om du har det vitt.

Med vänlig hälsning Annki
Aura sa…
Hej Annelie,

Oh vad fint du gör...
Jag skulle måla i okra för att rama in...annars gult som Annki föreslår...
En hjärtlig hälsning.. Aura

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag