Pulshöjare och matlagning


Klart piggare idag. och det är tur det. Började med en lite kortare hundpromenad för att sen fara till gymmet och göra en slags hälsoundersökning. Det togs blodtryck, vägdes och mättes både här och där. Jag fick stå på en speciell våg och hålla i ett par handtag, impedansvåg, som visade hur mycket fett, vatten, muskler osv jag har i kroppen. Resultatet blev att min metaboliska ålder är 38! Inte illa när man är 53 på sitt 54:e :-) Nyfiken på vad det är? Här finns mer att läsa. Vi gjorde upp att jag skulle komma tillbaka på eftermiddagen för att göra testcykeltest och lägga upp ett program i gymet.

Impedansvåg
När det var avklarat blev det en 7-km promenad med hundarna. Hem, äta lite och iväg igen till gymet för genomgången + min ordinareie bb-träning. Nu blev det ingen testcykeltest (den glömdes bort tror jag) utan det blev en timmes tuff träning med maskiner, rullband, trappmaskiner och vad som nu finns i ett gym istället, inte bara en genomgång alltså. Jag har också fått min personliga coach här, + att det finns tillgång till läkare och kostrådgivning om man skulle behöva, och allt ingår i medlemsavgiften. Helt otroligt.
Jaha, när den delen var klar var det så dags för det ordinarie body balance-passet där man ska göra rörelser som är rent omöjliga för en som är stel som ett kylskåp. Undrar just om jag kommer kunna röra mig i morgon. Tveksamt.

Jag är ju ingen fan av matlagning precis, det är mest ett nödvändigt ont. (Däremot tycker jag det är kul att sylta, safta och baka) Hade fått en burk ansjovis av Åse och Lasse och tänkte därför göra mitt livs första Jansons frestelse i pausen mellan gymbesöken. Den blev lite annorlunda kan man nog säga. Skala lök och potatis gick ju bra till sist även om jag inte lyckats hitta en vettig potatisskalare här nere. Har nu fyra olika och ingen av dom klarar jag att hantera ordentligt. Jag saknar den gamla hederliga metallskalaren med "rörligt" skär.


Allt varvades i en form som det stod i kokboken sen blev det lite mysko. Man skulle hälla över grädde så jag gick till kylskåpet och hämtade två paket grädde. Trodde jag! Båda öppnades och när jag klämde ut det sista ur den ena förpackningen såg jag att det var cocosmjölk. Det var försent att göra något åt det så det var bara att hälla i den riktiga grädden och hoppas att det inte skulle bli alltför tokigt. Och det blev det faktiskt inte heller. Cocossmaken blev inte speciellt framträdande och det blev riktigt riktigt smaskigt. Tänk så det kan bli :-) Det är väl så många berömda rätter blir till, ett litet misstag och vips är där en ny rätt.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Anonym sa…
Jag håller med dig, det finns bara en riktig pot skalare och det är den som du nämner. Den nya rätten får väl heta Annelies Frestelse. Tänk att du bara är 38 år!! Grattis.
Agneta & R
Skönt att det finns fler som är lite gammalmodiga :-)
Avskyr dessa superdesignade saker med turbo och allt vad dom nu hittar på.
Ha det så gott

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag