Irritation och naturens under


Idag blev jag väldigt irriterad. Ställde klockan på sju för att rörisarna skulle komma 8.15. Hundarna stängdes in i sovrummet efter alla frukostbestyr och jag satte mig att vänta. Och vänta. Och vänta. Halv tio sände jag ett sms till Cesar och frågade om det var 8.15 på kvällen han menade. Efter ett tag ringde han och sa att rörisarna var på annat akutuppdrag - en trasig AC, hur akut kan det vara när det är så svalt som det är nu? Han sa att de skulle komma om tre kvart. Jag blev så irriterad för hade de ringt och talat om att de skulle bli försenade kunde jag gått på morgonpromenaden med hundarna, nu fick de sitta instängda istället. Nåväl. De fick komma ut på baksidan och jag satte mig att vänta igen. Och vänta.
Till slut kom de, efter 1.5 timme.
Och självklart hade pumpen lagat sig under natten! Den funkade som den skulle men de skruvade och hade sig ändå, det var väl en del justeringar eller något. Jag passade på att gnälla över de yttepyttiga kranarna vid diskbänken så nu har jag ordentliga kranar, kan till och med vrida dom. Tänk att man kan bli så glad över ett par kranar. Och min irritation gick över så avskedet blev glatt och trevligt, tur det ifall de behöver komma igen.

Nu slipper jag få ont i ryggen vid dikningen

När vi går våra promenader är jag lika nyfiken på omgivningen som hundarna, enda skillnaden är att jag mer använder ögonen än nosen. Det är så kul, man upptäcker nya saker man kan förundras över varje gång. En av de saker jag fascineras av är eucalyptusträdens löv. De beter sig inte som andra löv. På de träd jag sett hitintills (tror jag) har unga löv sett likadana ut som mogna löv, de har just inte ändrat sig mer än i storlek och färg, men så beter sig inte eucalyptusens löv. De är helt olika när de är unga mot när de är gamla, i början fattade jag inte att det är samma träd fast i två skeden. Och de doftar fantastiskt när det regnar, man känner det mer då, doften lägger sig som en slöja över omgivningarna. Det sägs att myggen inte trivs där det finns mycket eucalyptus, vet inte om det stämmer men jag blir i alla fall aldrig myggbiten under promenaderna. Tyvärr tycks inte fästningarna bry sig, de är lika aktiva där som över allt annars.

Unga...

...och äldre mogna löv

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag