Likör och formtapp


Att göra likör är jättekul. När jag bodde i Jämtland brukade jag göra av allt möjligt. Ett tag hade jag 26 olika sorter på fönsterbrädan, allt från frukter, bär, nötter, ägg och växter. Merparten blev jättegoda och populära men en var helt obeskrivligt äcklig. Den var gjord på jung. Fin färg men ack så vidrig.
Den här hobbyn har legat nere bra länge men nu börjar lusten komma tillbaka. Först ut är en citronlikör. Den har stått och dragit i två månader och idag fick den en sockerlag och tappades på flaska. Nu ska den stå ett antal månader och mogna och förhoppningsvis blir den ännu godare.
Och nej, jag dricker inte upp allt själv. Faktum är att jag brukar bjuda och ge bort det mesta, det är så roligt att ge bort egenhändigt gjorda saker och det brukar uppskattas.


Ska jag fortsätta med det här så får jag väl investera i en liten hembränningsapparat :-). Det är tillåtet här att bränna för husbehov och det säljs apparater överallt.

Konstfull brännare

Tänk vad fort man tappar formen. Sist jag var på gymet gick det riktigt bra, jag orkade mer än gången innan. Nu har jag inte varit där på två veckor, bara på Body balancen, och det gick trögt. Mjölksyra direkt i trappmaskinen eller vad den nu kallas. Jag fick sänka vikten vid armträningen, orkade inte lika många situps, osv.
Inte trodde jag att det gick så fort, fick mig en riktig tankeställare där. Så nu får det vara slutfuskat. Minst en gång i veckan ska jag gå dit, tänker jag idag i alla fall.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Maud sa…
Du som har mycket citroner...har du provat det här? Jag har det inte men funderar på det.
http://farbrorgron.blogspot.se/2014/04/inlagda-citroner-pa-camilla-plums-vis.html
Aldrig hört talas om och det ska jag absolut testa. Det sägs ju att det ska vara gott.
Vi kan ju jämföra våra omdömen sen :-)
Ha det så gott

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag